Στη Βουλή κατατέθηκε νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2006/1/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 18ης Ιανουαρίου 2006 για τη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/738 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 6ης Απριλίου 2022 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1187 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 2021, περί μέτρων εξορθολογισμού για την προώθηση της υλοποίησης του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών και άλλες διατάξεις για τις μεταφορές»
Με το υπόψη σχέδιο νόμου, προβλέπονται τα ακόλουθα:
ΜΕΡΟΣ Α’
Ενσωματώνεται στην ελληνική έννομη τάξη η Οδηγία 2006/1/ΕΚ, όπως τροποποιήθηκε με την Οδηγία (ΕΕ) 2022/738, που αφορούν στη χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων χωρίς οδηγό στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές, και ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη μίσθωση οχημάτων στις οδικές εμπορευματικές μεταφορές για λογαριασμό τρίτων και για ίδιο λογαριασμό. Ειδικότερα:
1.α. Ορίζεται ως σκοπός των προτεινόμενων διατάξεων η ενίσχυση της επιχειρησιακής ευελιξίας των επιχειρήσεων που μεταφέρουν εμπορεύματα για ίδιο λογαριασμό ή για λογαριασμό τρίτων και η αύξηση της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας των εν λόγω επιχειρήσεων.
β. Επαναπροσδιορίζονται οι προϋποθέσεις σύμφωνα με τις οποίες τα οχήματα που έχουν μισθώσει επιχειρήσεις εγκατεστημένες στο έδαφος άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιτρέπεται να χρησιμοποιούνται στο ελληνικό έδαφος για τη διενέργεια οδικών εμπορευματικών μεταφορών μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
γ. Επιτρέπεται η χρησιμοποίηση μισθωμένων οχημάτων από: i) μεταφορικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα, για την πραγματοποίηση οδικών εμπορευματικών μεταφορών για λογαριασμό τρίτων και ii) επιχειρήσεις και επαγγελματίες που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα στην Ελλάδα, για να πραγματοποιούν οδικές εμπορευματικές μεταφορές για ίδιο λογαριασμό, υπό τους προβλεπόμενους όρους και προϋποθέσεις. (άρθρα 1- 6)
2.α. Επιτρέπεται στις μεταφορικές επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα να εκμισθώνουν τα οχήματα που διαθέτουν, εφόσον τους έχει χορηγηθεί η απαιτούμενη άδεια κυκλοφορίας και σε επιχειρήσεις, μεταφορικές ή μη ή επαγγελματίες με εγκατάσταση σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (όχι μόνο στην Ελλάδα).
β. Επανακαθορίζονται ζητήματα σχετικά με τη δυνατότητα εκμίσθωσης από επιχειρήσεις εκμίσθωσης, φορτηγών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης μικτού βάρους [μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος (ΜΑΜΦΟ)] έως και τρεισήμισι (3,5) τόνους, για τις μεταφορικές ανάγκες επιχειρήσεων ή επαγγελματιών ή ενώσεων προσώπων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
γ. Προβλέπεται η κατάρτιση σύμβασης μίσθωσης για όλες τις περιπτώσεις μισθώσεων του υπό ψήφιση νόμου και ρυθμίζονται θέματα γνωστοποίησης αυτών στις αρμόδιες υπηρεσίες.
δ. Προβλέπεται η αμοιβαία διοικητική συνεργασία και συνδρομή των αρμοδίων αρχών της χώρας μας και των άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την ανταλλαγή πληροφοριών στο πλαίσιο εφαρμογής της ενσωματούμενης Οδηγίας. (άρθρα 7-13)
ΜΕΡΟΣ Β’
Ενσωματώνεται, επίσης, στην ελληνική έννομη τάξη η Οδηγία (ΕΕ) 2021/1187 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Ιουλίου 2021 «περί μέτρων εξορθολογισμού για την προώθηση της υλοποίησης του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ)». Ειδικότερα:
1. α. Ορίζεται ως σκοπός των προτεινόμενων διατάξεων η έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων σχετικά με την υλοποίηση του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ), για τη δημιουργία τεχνολογικά προηγμένων διαλειτουργικών δικτύων.
β. Προσδιορίζονται: i) το αντικείμενο των προτεινόμενων διατάξεων, το οποίο συνίσταται στην οργάνωση και αποσαφήνιση των απαιτούμενων διαδικασιών αδειοδότησης για την υλοποίηση των μνημονευόμενων κατηγοριών έργων, στον καθορισμό των αρμοδίων αρχών, στη ρύθμιση της διαδικασίας σύναψης δημοσίων συμβάσεων διασυνοριακών έργων κ.λπ.,
ii) οι κατηγορίες των έργων που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των προτεινόμενων ρυθμίσεων.(άρθρα 16-19)
2. α. Προβλέπεται καθεστώς προτεραιότητας στην υλοποίηση των ανωτέρω έργων από τις αρμόδιες υπηρεσίες, με την επιφύλαξη δημοσιονομικών διατάξεων και περιορισμών.
β. Προσδιορίζονται η υπηρεσία που ασκεί καθήκοντα εντεταλμένης αρχής και οι υποχρεώσεις που αναλαμβάνει.(άρθρα 20, 21 και 26)
3.Καθορίζεται η μέγιστη διάρκεια της διαδικασίας αδειοδότησης
(τετραετής) και ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα σχετικά με την οργάνωση αυτής. Μεταξύ άλλων, απαιτείται η υποβολή, από τον φορέα προώθησης του έργου στην εντεταλμένη αρχή, σχετικού φακέλου, με το οριζόμενο περιεχόμενο [αποδεικτικό κατάθεσης φακέλου της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο (Η.Π.Μ.), τρόπος και πηγή χρηματοδότησης της υλοποίησης του έργου κ.λπ.], για την αξιολόγηση ωριμότητας του έργου. (άρθρα 22 και 23)
4. α. Προβλέπονται, στις περιπτώσεις διασυνοριακών έργων: i) η συνεργασία των εντεταλμένων αρχών των δύο μερών για τον συντονισμό των χρονοδιαγραμμάτων και την κατάρτιση κοινού προγράμματος της διαδικασίας αδειοδότησης, ii) η δυνατότητα σύστασης κοινής εντεταλμένης αρχής.
β. Καθορίζεται το νομικό πλαίσιο που διέπει τη διενέργεια των διαδικασιών σύναψης των δημοσίων συμβάσεων από κοινό φορέα σε διασυνοριακό έργο ή θυγατρική εταιρεία αυτού. (άρθρα 24 και 25)
5. α. Παρέχονται οι αναγκαίες εξουσιοδοτήσεις, για τη ρύθμιση, με υπουργικές αποφάσεις, επιμέρους ζητημάτων αναφορικά με την εφαρμογή των προτεινομένων ρυθμίσεων και μεταξύ άλλων σχετικά με:
– την τροποποίηση των όρων μίσθωσης οχημάτων,
– την εκμίσθωση φορτηγών οχημάτων χωρίς οδηγό,
– την επέκταση εφαρμογής των προτεινόμενων ρυθμίσεων και σε άλλα έργα, με ειδικότερες προβλέψεις για τα λιμενικά έργα,
– τη χορήγηση παράτασης της περιόδου για την ολοκλήρωση της
διαδικασίας αδειοδότησης των έργων κ.λπ. (άρθρα 14, 27)
β. Παρατίθενται οι καταργούμενες διατάξεις τις κείμενης νομοθεσίας. (άρθρο 15)
ΜΕΡΟΣ γ
Εισάγονται λοιπές ρυθμίσεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1. Συμπληρώνεται το άρθρο 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ν.2696/1999) περί μέτρων ρύθμισης της οδικής κυκλοφορίας και παρέχεται η δυνατότητα, με υπουργικές αποφάσεις, να:
– προσδιορίζεται το δίκτυο οδών που επηρεάζονται από την κατασκευή συγκοινωνιακών έργων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που υλοποιούνται ως συμβάσεις παραχώρησης ή Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας,
– ανατίθεται, κατ’ εξαίρεση, σε εποπτευόμενους φορείς του ανωτέρω Υπουργείου, η αρμοδιότητα για τη λειτουργία, συντήρηση, σήμανση, διαγράμμιση, καθαριότητα και ηλεκτροφωτισμό του δικτύου των οδών που επηρεάζονται κατά την κατασκευή των έργων του ιδίου Υπουργείου και υλοποιούνται κατά τα προαναφερόμενα κ.λπ.. (άρθρα 28 – 29)
2. Καταργείται, για τα μνημονευόμενα έτη, η εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, με κ.υ.α., ανά έτος των περιφερειακών αερολιμένων, που ενισχύονται με τις προβλεπόμενες ημέρες μετακίνησης εκτός έδρας του προσωπικού (180 ημέρες κατ’ ανώτατο όριο) σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ.5 της υποπαρ. Δ.9 της παρ. Δ. του άρθρου 2 του ν.4336/2015. (άρθρο 30)
Πηγή:Taxheaven