Το βέβαιο είναι ότι η ένταση και η διάρκεια της ακρίβειας δύσκολα αντιμετωπίζεται
Βασίλης Κορκίδης
Η εκτίναξη του πληθωρισμού στην Ελλάδα σύμφωνα με την Eurostat και την ΕΛΣΤΑΤ δημιουργεί νέα δυσεπίλυτα προβλήματα, ενόψει χειμώνα. Η ΕΕ τονίζει πως τα κέρδη των επιχειρήσεων στην Ελλάδα και οι εισαγωγές τροφοδοτούν σε μεγάλο βαθμό τον πληθωρισμό, σε αντίθεση με τη συνεισφορά του κόστους εργασίας που είναι σαφώς μικρότερη, εκτιμώντας μάλιστα ότι αυτό θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια έως το 2025.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Κομισιόν, ο πληθωρισμός προβλέπεται να είναι 4,3% φέτος, 2,8% το 2024 και 2,1% το 2025. Η αντιμετώπιση λοιπόν της ακρίβειας απαιτεί συνεργασίες και μάλιστα μια τριμερή συνεργασία «3Κ» μεταξύ καταστημάτων, καταναλωτών και κράτους.
Παρά τις συνεχείς παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της εισαγόμενης ακρίβειας, ο εγχώριος πληθωρισμός εμφανίζει μηνιαίο υπερδιπλασιασμό με τις αυξήσεις του πληθωρισμού τον περασμένο μήνα να οφείλονται κατά 9,9% στη διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, κατά 5,6% στις δαπάνες υγείας, κατά 4,8% στην εστίαση, κατά 3,3% στην ένδυση και υπόδηση, κατά 2,8% στα διαρκή αγαθά και είδη νοικοκυριού και 2,7% σε άλλα αγαθά και υπηρεσίες.
Με δεδομένες τις επίμονες συνθήκες ακρίβειας, η κυβέρνηση εξαντλεί κάθε περιθώριο παρεμβάσεων προκειμένου να στηρίξει τους πολίτες και να αντιμετωπίσει φαινόμενα αισχροκέρδειας. Εχει ενεργοποιήσει έκτακτα μέτρα για την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος με τελευταίο τα 352 εκατ. ευρώ για 2,3 εκατ. δικαιούχους για τις γιορτές, πραγματοποιεί διαρκείς ελέγχους στην αγορά ενώ στην πρωτοβουλία για τη μόνιμη μείωση τιμής 5% έχουν ενταχθεί περίπου 1.000 προϊόντα. Παράλληλα το περιοριστικό μέτρο για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους επεκτάθηκε χρονικά και σε βασικά είδη όπως και το καλάθι του νοικοκυριού και το καλάθι των μαθητών. Επιπρόσθετα, στη μάχη της ακρίβειας βρίσκεται και η αναβαθμισμένη πλατφόρμα «e-katanalotis» ενώ τελευταία παρέμβαση του ΥΠΑΝ για τη συγκράτηση των τιμών είναι η βελτίωση του κώδικα δεοντολογίας, ώστε να μπει τάξη στην αταξία των προσφορών και των εκπτώσεων με μειωμένη διάρκεια, περιορισμένη συχνότητα, τιμολογιακή διαφάνεια, ευδιάκριτη σήμανση και εξασφαλισμένο στοκ.
Η πιο δίκαιη προσέγγιση στον πελάτη και μάλιστα σε μια περιόδο παρατεταμένης ακρίβειας είναι, μια τιμή, χαμηλή τιμή, όλο τον χρόνο. Βεβαίως η λύση στο μεγάλο πρόβλημα της ακρίβειας είναι σε κάθε περίπτωση η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, με μόνιμα μέτρα, αλλά η Ευρώπη φοβάται πως τα μέτρα αύξησης των μισθών για τον μετριασμό του πληθωρισμού μπορεί να δημιουργήσουν ένα επικίνδυνο «σπιράλ τιμών και μισθών». Το βέβαιο είναι ότι η ένταση και η διάρκεια της ακρίβειας δύσκολα αντιμετωπίζεται, αφού εξαρτάται από το κλίμα, την ενέργεια, τη παραγωγή και τις εισαγωγές, που δύσκολα ελέγχονται. Ετσι οι μεταρρυθμίσεις που ήδη εφαρμόζονται στη χώρα μας για τη συγκράτηση των ανατιμήσεων, μάλλον πρέπει να μείνουν στην αγορά, ακόμα και όταν θα έχει φύγει η ακρίβεια.
Ο Βασίλης Κορκίδης είναι πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά
Πηγή:ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ